niedziela, 9 września 2012

8. Białoruś 1

Witam,
musicie mi wybaczyć jakość zdjęcia pocztówki, ale mój osobisty 'Skaner' pomimo tego, że poprosiłam go o sfotografowanie dwóch nowych kartek już w piątek, tego nie wykonał. Teraz nie ma go w domu, więc musicie się zadowolić tym, co sama zrobiłam. Może jak wróci i zobaczy, że publicznie przywołuję go do porządku to w końcu zrobi to sam i tak jak należy :)


Pocztówkę tę wysłała Alina, która mieszka w Mińsku. Czyli całe 574 km ode mnie :) Alina napisała, że całkiem niedawno była w muzeum etnograficznym, gdzie odkryła wiele ciekawostek na temat tradycji białoruskiej. Na kartce widzimy tkaczkę ubraną w tradycyjny strój.
Niestety o tradycyjnym stroju białoruskim nie udało mi się znaleźć zbyt wiele, poza tym, że były wykonane one najczęściej z lnu lub wełny, kobiety nosiły dłuższe koszule i spódnice w kratę lub w pionowe pasy, na głowie nosiły chusty. Jeśli chodzi o odświętny strój koszule były ozdobione kolorowymi, tkanymi ornamentami.
Jeśli chodzi o Białoruś warto wspomnieć o obiektach, które zostały wpisane na światową listę dziedzictwa UNESCO, są to:

  • Puszcza Białowieska (Bieławieżskaja Puszcza );
  • Zespół zamkowy w Mirze;
  • Architektoniczny, rezydencjonalny i kulturalny zespół rodu Radziwiłłów w Nieświeżu;
  • Tzw. Południk Struvego - wpis transgraniczny z Estonią, Finlandią, Łotwą, Litwą, Mołdawią, Norwegią, Rosją, Szwecją i Ukrainą.
 A czym jest Południk Struvego? Jest to sieć triangulacyjnych punktów pomiarowych, ciągnąca się od Fuglenes na przedmieściach Hammerfest na Przylądku Północnym do Starej Nekrasiwki nad Morzem Czarnym. Został on wyznaczony w latach 1816-1852 na terenie ówczesnej unii Szwecji i Norwegii oraz Rosji pod nadzorem rosyjskiego naukowca Friedricha Georga Wilhelna von Struvego i rosyjskiego oficera Carla F. Tennera. Służył on do określenia dokładnego kształtu i rozmiarów Ziemi.
A Południk ten wygląda tak:


Pozostaje mi teraz życzyć miłej niedzieli :) Do jutra :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz